بالاخره پوتين فشاربوش را بالابرد
رستاخيز رستاخيز

جنگ سرد ميان شوروي و آمريكا يك امر ساده و بدون پيچيدگي بود و توان نظامي دو طرف به دليل توانايي تخريب يكسان دو جانبه متعادل شده بود. دو طرف با يكديگر مشاجره مي‌كردند همديگر را مي‌ترساندند و براي يكديگر افسانه مي‌ساختند . تاد لفكو، تحليلگر پايگاه اينترنتي مسكو نيوز پس از تنش‌هاي اخير ميان آمريكا و روسيه بر سر مسايل مختلف و بروز گمانه‌زني‌ها در مورد بروز يك جنگ سرد جديد به تحليل اين موضوع پرداخته است . دنيا مناقشات سخت را پشت سر گذاشته است؛ مطمئن هستيم كه روسيه و آمريكا عقلاني عمل مي‌كنند . از حوادث و مناقشات سخت هراس داريم اما معتقديم كه گذر زمان بار ديگر باعث مي‌شود اين دو قدرت جهان بار ديگر با يكديگر نزاع داشته باشند.

رقابت‌ها در امور نظامي، ايدئولوژي و سياست‌ها است. فقط دو رقيب وجود دارد با كشورهايي كه نقش حامي را ايفا مي‌كنند. امروز مشكل جنگ سرد نيز ادامه دارد؛ سخنورهاي تند، اقدامات تحريك‌آميز، زير سوال بردن اعمال و رفتار طرفين و تلاش براي به وجود آوردن بحث‌ها و نزاع‌هاي ديگر.

 بيشتر شركت‌كنندگان در اين بحث‌ها به يكديگر اعتماد ندارند . نزاع‌هاي سياسي در انگليس، فرانسه و آلمان به همراه تغييرات قريب‌الوقوع در روسيه و آمريكا اين گفت‌وگوها و بحث‌ها را پيچيده مي‌كند. اما اين جنگ سرد جديد يك جنگ سرد متفاوت است. آمريكا پيشنهاد استقرار سپر دفاع راکتي را مطرح مي‌كند به طوري كه اين پروژه دفاعي بيشتر ارزش سمبوليك دارد تا ارزش نظامي . آمريكا در تصويب عضويت روسيه در سازمان تجارت جهاني تاخير مي‌اندازد.  رهبران جديد اروپا به جاي رهبراني كه به دنبال روابط نزديك با روسيه بودند، در عرصه‌ي قدرت حضور مي‌يابند . اقدامات عليه اعضاي جديد اروپا مانند ممنوعيت واردات گوشت‌هايي لهستان به روسيه توسط مسكو، تنش ايجاد شده ميان روسيه و استوني به دليل جابجايي بناي يادبود يك سرباز شوروي سابق و متوقف شدن تامين نفت ليتواني توسط روسيه به موضوعاتي تبديل شده است كه اروپا و آمريكا را درگير آن كرده است .در همين حال كشورهايي كه زماني به شوروي سابق تعلق داشتند از جمله گرجستان و اوكراين در مسير پيوستن به سازمان‌هاي غربي قرار دارند .

اروپا مستقل باقي مي‌ماند. اما وابستگي به حفاظت ارتش آمريكا عليه شوروي سابق جاي خود را به وابستگي فزاينده به منافع انرژي دشمن سابقشان داده است . از سوي ديگر با رشد اتحاديه‌ي اروپا، واحد پول يورو، قدرت اقتصادي آلمان، شركت‌هاي اروپايي و بازارهاي مالي لندن، اروپا خود رابه عنوان قدرتي معرفي كرده است كه بايد به آن احترام گذاشت. اروپا قصد ندارد وابسته باشد اما اين موضوع را درك مي‌كند كه آينده‌ي اقتصاد يش به منابع انرژي روسيه وابسته است . در حال حاضر آلمان 40 درصد از گاز مورد نياز و 30 درصد از نفت خود را از روسيه وارد مي‌كند. به طوري كه رقم واردات گاز آلمان از روسيه تا سال 2025 به 60 درصد خواهد رسيد . در حقيقت با اين حال كه روسيه به بازار اروپا نياز دارد و اروپا نيز به همان مقدار به نفت و گاز روسيه نيازمند است اما اين روسيه است كه توانايي اين موضوع را داشته تا نزاع‌ها و بحث‌ها را در دستانش قرار دهد. آنچه بيشتر اروپا را آزار مي‌دهد درك اين موضوع است هيچ پيشنهاد و چاره‌اي كامل كه مورد استفاده در كوتاه مدت باشد وجود ندارد. اروپا فاقد اراده‌ي سياسي براي توسعه‌ي سياست‌هاي امور انرژي و يا سيستم‌هاي دفاعي است .

آمريكا به اين موضوع پي برده است كه واشنگتن نسبت به گذشته و در زمان جنگ سرد پيشين، در حال حاضر از قدرت كمتري براي رهبري در دنيا برخوردار است . آمريكايي‌ها به اين موضوع پي برده‌اند كه منزوي شده‌اند و به قدرتي تبديل شده‌اند كه قدرتشان در مسير افول قرار دارد. حدود و توانايي اردوي آمريكا در حال حاضر در جنگ عراق و افغانستان به نمايش گذاشته شده است . آمريكا با وابستگي‌هاي فزاينده‌اي در امور واردات نفت، قرضه ‌هاي فزاينده، كسر درآمد تجارت خارجي روبرو است اما اين كشور بيشتر از نبود يك اراده‌ي سياسي براي حفظ شرايط خود به عنوان يك ابر قدرت جهاني رنج مي برد.

چرا تغييري در فقدان توانايي آمريكا در پيش‌بيني اقدامات ديگر كشورها به وجود نيامده است؟  سال‌ها است كه اين موضوع بازتاب اين اعتقاد آمريكا است كه كشورهاي ديگر فقط به سياست‌هاي آمريكا عكس‌العمل نشان داده‌اند و نه آن‌ها را به وجود آورده‌اند . به نظر مي‌رسيد معماران سياست آمريكا به دليل نطق ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در اجلاس اخير امنيتي مونيخ شگفت‌زده شده بودند، اين درحالي است كه پوتين پيشتر سياست‌هاي آمريكا را با سياست‌هاي رايش سوم مقايسه كرده بود . آمريكايي‌ها به سخنورهاي تند عليه سياست‌هاي واشنگتن از طرف هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا و محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران عادت كرده بودند اما انتظار سخنورهاي تند از طرف رييس‌جمهور روسيه را نداشته‌اند.

ديگر تغييرات مهم و چشمگير، نقش و هويت مسكو به عنوان يك نيروي پوياي جهاني است . رشد قاطعيت روسيه منعكس كننده‌ي تزريق يك اعتماد به نفس جديد به اين كشور است . دوران قرباني شدن به پايان رسيده است و نقش اين كشور ( روسيه)‌ به عنوان يك رهبر جهاني مي‌تـواند دست يافتني باشد .

احساس اين موضوع كه روسيه نه متعلق به شرق و نه متعلق به غرب است بلكه يك كشور خاص است بار ديگر به ميان زبان‌ها افتاده است . براساس نظرسنجي اخير مركز اتحاديه‌ي اروپا - روسيه مشخص شده است كه روس‌ها در حال حاضر خود را جدا از اروپا مي‌پندارند.

بيش از نيمي از افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كرده‌اند معتقدندكه اتحاديه‌ي اروپا يك تهديد جدي به حساب مي‌آيد، اين در حالي است كه هفتادويک درصد نيز خود را جداي اروپايي‌ها مي‌دانند . آنچه غرب را هراسان كرده است ملي شدن منابع و اقتصاد در اقدامات مسكو است.

از سوي ديگر وابستگي فزاينده‌ي ديگر كشورها در امور نفت و انرژي به روسيه؛ افزايش كنترول كرملين بر ذخاير امور انرژي آسياي ميانه، تغييرات در سخنورهاي سياسي ميان اتحاديه‌ي اروپا، آمريكا و كرملين باعث شده تا غرب توانايي كنترول و پيش‌بيني اقدامات مسكو را نداشته باشد .

طي جنگ سرد اين حقيقت مشخص شد كه اختلافات نيازمند يكسري راه‌حل‌ها و توافق‌ها مي‌باشد. با افزايش استقلال ملي امور در روسيه، تغيير رهبري‌ها در غرب و افزايش سطح سخنوري‌هاي تند و خشن اميدها به يافتن راه‌حل‌ها و توافق‌ها سخت‌تر شده است.

روزنامه آمريكايي نيويارك تايمز، در سرمقاله خود با اشاره به اظهارات رييس جمهوري روسيه مبني بر اينكه واشنگتن مي‌تواند سيستم دفاع راکتي خود را در آذربايجان، تركيه و يا حتي عراق مستقر كند، نوشته است كه اين اظهارات نشان مي‌دهد كه جنگ سرد هنوز خاتمه نيافته است. ولاديمير پوتين بار ديگر اثبات كرد كه بازيگر ماهري است و با خواندن دست جرج بوش، پيشنهاد كرد كه او سيستم دفاع راکتي خود را در ايستگاه راداري آذربايجان، يا تركيه و حتي عراق مستقر كند. اين درحالي است كه برغم بي‌صبري بوش، هنوز وقت زيادي در اختيار داريم ، زيرا سيستم سپر دفاع راکتي آمريكا و راکت هاي ايراني كه قرار است مهار شوند، سالها تا عملياتي شدن فاصله دارند. جلسه آشتي كنان اين دو رييس جمهوري نبايد باعث پاك شدن تهديدهاي قبلي مسكو شود. روسيه تهديد كرده بود كه در صورت استقرار سيستم راکتي آمريكا در لهستان و جمهوري چك، راکت هاي خود را عليه اروپاي غربي نشانه خواهد رفت.

محاسبات پوتين درست به نظر نمي‌رسد، زيرا ‪ ۱۰ راکت ساده رهگير، هيچ تهديدي عليه هزاران سلاح پيچيده موجود در زرادخانه هسته‌اي روسيه تلقي نمي‌شود، بنابراين اگر شما مظنون هستيد كه پوتين سعي كرده توجه‌ها را از گناه‌هاي متعدد خود دور سازد، احتمالا كاملا درست حدس زده‌ايد. در عين حال، ژست پوتين يادآوري مهمي است كه نشان مي‌دهد هنوز چه اندازه از كثيف‌ترين مسايل جنگ سرد به پايان نرسيده است.  نزديك به دو دهه پس از فرو ريختن ديوار برلين، آمريكا و روسيه در مجموع نزديك به ‪ ۲۵هزار سلاح هسته‌اي در اختيار دارند، كه شش هزار مورد از آنها تسليحات دور برد هستند، كه استقرار يافته و براي فير آماده هستند.  قرار است كه دو طرف تا سال ‪ ۲۰۱۲تعداد تسليحات استقرار يافته خود را به حدود دو هزار راکت كاهش دهند، ولي بر اساس شرايط معاهده مسكو كه در سال ‪ ۲۰۰۲به امضا رسيد، هيچ محدوديتي در مورد تسليحاتي كه مي‌توانند در انبارهاي خود نگاه دارند، وجود ندارد.

جرج بوش هيچگاه خواستار يك توافقنامه لازم‌الاجرا نبود، در حقيقت محدوديت -هاي معاهده مسكو در همان روزي كه وارد عمل مي‌شود، باطل مي‌شوند. از سال ‪ ۲۰۰۲تاكنون نيز بخاطر بوش هيچ مذاكرات جدي در مورد كاهش بيشتر تسليحات برگزار نشده است. رييس جمهوري آمريكا و دستيارانش، هر كسي را كه خواستار توافقنامه‌هاي جديد با روسها باشد، مورد تمسخر قرار خواهند داد.

اين گرايش مشكلات بسيار زيادي دارد كه تشخيص اينكه از كجا شروع كنيم، بسيار دشوار خواهد بود.  رفتارهاي پوتين، نخست بايد اين مساله را ياد آور شود كه دوستي درگذراست. خطرات مربوط به فير تصادفي يا ربودن چنين زرادخانه‌هاي بسيار بزرگي، همانند كابوس است، ولي بار ديگر اين مشكل وجود دارد كه مي‌گويد آنگونه كه مي‌گويم، عمل كن، نه آنگونه كه عمل مي‌كنم.

اگر بوش همزمان با مقابله با انگيزه‌هاي هسته‌اي ايران و كورياي شمالي، جلوي خلع سلاح هسته‌اي آمريكا و روسيه را نمي‌گرفت و اين خلع سلاح را تسريع مي‌كرد، از اعتبار بيشتري برخوردار مي‌شد.

بوش، پوتين را دعوت كرده تا در منزل خانوادگي او حضور يابد و ما اميدواريم كه در اين زمان بوش پدر نيز حضور داشته باشد، زيرا شايد او بتواند پسر خود را متقاعد سازد تا كار ناتمام از بين بردن هزاران سلاح هسته‌اي را بار ديگر در راس برنامه كاري خود قرار دهد.  

 

جالب ترين مصاحبه پوتين با روزنامه‌ فرانسوي فيگارو

ولاديمير پوتين‌ رئيس‌جمهور روسيه‌، در گفتگو با روزنامه‌ فرانسوي‌ فيگارو به تشريح ديدگاه‌هاي خود درخصوص مسائل مهم بين‌المللي از جمله سپر دفاع موشكي آمريكا، حقوق بشر، سرمايه‌گذاري شركت‌هاي روسي در اروپا، و آينده سياسي خود پرداخت.

خبرنگار فيگارو در اين گفتگو كه در شماره چهارم ژوئن اين روزنامه منتشر شده‌است، از پوتين‌ پرسيد: شما به‌ زودي‌ با سارکوزي‌، رييس‌جمهور جديد فرانسه‌ آشنا خواهيد شد که‌ دوست‌ آمريکا و مدافع حقوق‌ بشر معرفي‌ شده‌است‌،‌ شما تحول‌ روابط روسيه‌ و فرانسه‌ را چگونه‌ ارزيابي‌ مي‌کنيد‌؟

پوتين‌ پاسخ‌ داد‌: من‌ هميشه‌ با مشاهده‌ افرادي‌ که‌ بر حقوق‌ بشر تأکيد مي‌کنند، خوشحال‌ مي‌شوم. من‌ گزارش‌ عفو بين‌الملل‌ را به‌ تازگي‌ خوانده‌ام‌. اين‌ گزارش‌ سؤال‌هاي‌ زيادي‌ نه‌ تنها در خصوص‌ روسيه‌، بلکه‌ در مورد ديگر کشورهاي‌ عضو گروه‌ هشت‌ مطرح‌ کرده‌است‌‌. ما بايد به‌ حقوق‌ بشر توجه‌ کنيم‌‌. من‌ درخصوص‌ دوستي‌ ‌ سارکوزي‌ با آمريکا نيز بسيار خوشحالم‌‌، ما نيز به‌ رغم‌ مذاکرات‌ بسيار دشوار در زمينه‌ سپر موشکي‌ آمريکا، دوستان‌ آمريکاييم‌‌؛ مسئله‌ دوست‌ بودن‌ نيست‌ بلکه‌ يافتن‌ راه‌حلي‌ براي‌ تقويت‌ سيستم‌ امنيت‌ بين‌المللي‌ مطرح‌ است. به‌ علاوه‌ هنگامي‌ که‌ سارکوزي‌ گفت‌، دوست‌ آمريکاست‌‌، يادآورشده‌ بود اين‌ به‌ منزله‌ آن‌ نيست‌ که‌ اختلاف‌هايي‌ با اين‌ دوست‌ ندارد‌.

در خصوص‌ روابط ما با فرانسه‌ نيز بايد گفت‌؛ اين‌ روابط عميق‌ است.‌‌ ما منافع و ديدگاه‌هاي‌ مشترک‌ زيادي‌ بر سر مسائل‌ زياد بين‌المللي‌ و اقتصادي‌ داريم‌‌. درگفتگوي‌ تلفوني‌ که‌ با رئيس‌جمهور جديد فرانسه‌ داشتم‌ پي‌ بردم‌ که‌ حق‌ با من‌ بود که‌ تصور کنم‌ مي‌توانيم‌ با همديگر به‌طور سازنده‌ کار کنيم. ما با همديگر در آلمان‌ ديدارخواهيم‌ کرد و مطمئنم‌ مي‌توانيم‌ پايه‌هاي‌ خوبي‌ بنا کنيم‌‌. اين‌ آرزوي‌ من‌ است‌.

فيگارو از پوتين‌ پرسيد: شما با استقرار سپر موشکي‌ آمريکا در جمهوري‌ چک‌ و لهستان‌ مخالفت‌ مي‌کنيد، علت‌ مخالفت‌ شما چيست‌؟

پوتين‌ گفت‌: روسيه‌ با اجراي‌ پيمان‌ تسليحات‌ متعارف‌ در اروپا به‌ طور يکجانبه‌ به‌ خلع سلاح‌ روي‌ آورد اما در ازاي‌ آن‌ شاهد تجميع تجهيزات‌ نظامي‌ در روماني‌ و بلغاريا و امروز‌ استقرار رادار ضد موشک‌ در لهستان‌ و جمهوري‌ چک‌ بوده‌ايم‌‌، پس‌ جاي‌ نگراني‌ دارد. ‌به‌ همين‌ علت‌ ما خواهان‌ تعليق‌ پيمان‌ تسليحات‌ متعارف‌ شده‌ايم،‌‌ بايد دانست‌ که‌ هنگامي‌ که‌ سيستم‌ ضدموشکي‌ آمريکا نصب‌ شود‌، به‌ طور خودکار با تجهيزات‌ هسته‌اي‌ آمريکا در ارتباط خواهد بود‌ . براي‌ اولين‌ بار در تاريخ‌ عناصري‌ از سيستم‌ هسته‌اي‌ امريکا در اروپا نصب‌ خواهد  شد‌. اين‌ به‌ طور اساسي‌ تعادل‌ نظام‌ بين‌المللي‌ را برهم‌ مي‌زند‌.

به‌ ما مي‌گويند اين‌ براي‌ حفاظت‌ در برابر موشک‌هاي‌ ايراني‌است‌، اما ايرانيان‌ موشک‌هايي‌ با برد پنج‌ هزار و هشت‌ کيلومتر ندارند‌، پس‌ توجيهي‌ براي‌ استقرار آن‌ نيست‌ .وي افزود: ما به‌ منطق‌ و عقل‌ تکيه‌ مي‌کنيم‌ و منتفي‌ ندانسته‌ايم‌ که‌ آمريکا از تصميم‌ خود منصرف‌ شود‌ اگر

در ادامه‌ اين‌ مصاحبه‌ خبرنگار روزنامه‌ فرانسوي‌ فيگارو پرسيد: اگر واشنگتن‌ به‌ شما پيشنهاد کند در سپر موشکي‌ مشارکت‌ کنيد آيا آماده‌ايد درباره‌ آن‌ با ناتو مذاکره‌ کنيد‌؟

پوتين‌ پاسخ‌ داد: آمريکا فقط پيشنهاد کرده‌است‌ موشکهاي‌مان‌ را به‌ آنان‌ بدهيم‌ تا به‌ عنوان‌ هدف‌ مورد استفاده‌ قرار گيرند‌. از آنجا که‌ سپر موشکي‌ به‌ سيستم‌ بازدارنده‌ هسته‌اي‌ آمريکا متصل‌ است‌، براي‌ آمريکا غيرمنطقي‌است‌ که‌ اجازه‌ دهد روسيه‌ به‌ اين‌ سامانه‌ دسترسي‌ پيدا کند‌.

فيگارو پرسيد: برخي‌ها مي‌گويند روسيه‌ به‌ علت‌ آنکه‌ به‌ اندازه‌ کافي‌ دموکراتيک‌ نيست‌ جايگاهي‌ در گروه‌ هشت‌ ندارد‌.

پوتين‌ گفت‌‌: اين‌ احمقانه‌ است‌‌، روسيه‌ به‌ نهمين‌ قدرت‌ اقتصادي‌ جهان‌ تبديل‌ شده‌است‌ و در بسياري‌ از زمينه‌ها از اعضاي‌ گروه‌ هشت‌ پيشي‌ گرفته‌است‌، اما در زمينه‌ حقوق‌ بشر گزارش‌ عفو بين‌الملل‌ مي‌گويد، آمريکا بزرگترين‌ ناقض‌ حقوق‌ بشر در سطح‌ جهاني‌است‌‌.

فيگارو پرسيد: از آنجا که‌ شما با استقلال‌ کوزوو مخالفيد، چه‌ چيزي‌ براي‌ کوزوو مي‌خواهيد‌؟

پوتين‌ پاسخ‌ داد‌: ما با گفتگو و اجراي‌ قوانين‌ بين‌المللي‌ و حفظ تماميت‌ ارضي‌ کشورها موافقيم‌‌. اگر بخواهيم‌ بر اين‌ اصل‌‌، اصل‌ خودگرداني‌ را ترجيح‌ دهيم‌ بايد در سراسر جهان‌ از جمله‌ اوستياي‌ جنوبي‌ و آبخازي‌ و دنيستر نيز اينگونه‌ عمل‌ کرد.‌ در غرب‌ نيز چنين‌ گزينه‌اي‌ موجب‌ تجزيه‌ بسياري‌ از کشورهاي‌ اروپايي‌ خواهد شد‌.

مثلاً اسکاتلند و باسک‌ و کاتالونيا چنين‌ خواهند شد‌. من‌ اعتقاد ندارم‌ ملتي‌ اروپايي‌ نظير ملت‌ صربستان‌ بايد اين‌ چنين‌ تحقير شود‌. بايد صبور بود و هنوز همه‌ راه‌هاي‌ دستيابي‌ به‌ توافق‌ مورد بررسي‌ قرار نگرفته‌است‌.

فيگارو پرسيد‌: آيا شما با ‌ بوش‌ موافقيد که‌ مي‌گويد نبايد ايران‌ به‌ سلاح‌ هسته‌اي‌ دست‌ يابد‌؟

پوتين‌ گفت‌: بله‌ کاملاً با او موافقم‌‌، اما در اين‌ قضيه‌ نيز طرفدار گفتگو هستيم.

فيگارو پرسيد: آيا مي‌توان‌ تصور کرد آندري‌ لوگوووي‌ از روسيه‌ تحويل‌ انگليس‌ داده‌ شود که‌ در آن‌ کشور به‌ اتهام‌ قتل‌ آلساندر ليتويننکو تحت‌ تعقيب‌ است‌‌؟

پوتين‌ گفت‌: بله‌ اما براي‌ آن‌ بايد قانون‌ اساسي‌ روسيه‌ را تغيير داد‌، انگليسي‌ها علت‌ درخواست‌ استرداد خود را اعلام‌ نکرده‌اند‌، از سوي‌ ديگر در روسيه‌ نيز تحقيقاتي‌ در اين‌ زمينه‌ آغاز شده‌است. ‌

اگر بازپرسان‌ ما به‌ اين‌ نتيجه‌ برسند که‌ لوگوووي‌ يا هر کس‌ ديگر بايد تحت‌ پيگرد قانوني‌ قرار گيرد، وي‌ به‌ دادگاه‌ فرستاده‌ خواهد شد‌. آنهايي‌ که‌ درخواست‌ استرداد کرده‌اند از قانون‌ اساسي‌ روسيه‌ اطلاعي‌ ندارند و رفتارشان‌ اينجا زير سؤال‌ است‌‌. اين‌  احمقانه‌ است‌‌. مقامات‌ انگليسي‌ اجازه‌ ورود دزدان‌ و تروريست‌ها را به‌ خاک‌ خود داده‌اند و خودشان‌ مسئولند.

فيگارو پرسيد: ظاهراً روسيه‌ مي‌خواهد اجازه‌ بهره‌برداري‌ از ميداني‌ گازي‌ را از شرکت‌ انگليسي‌ بي‌ پي‌ بگيرد‌. چرا؟

پوتين‌ در پاسخ‌ گفت‌‌: آيا شما توافق‌ اوليه‌ را در خصوص‌ تقسيم‌ توليد خوانده‌ايد.‌ اين‌ توافقي‌ استعمارگرانه‌ و مغاير منافع ملي‌ روسيه‌ بود‌، من‌ متاسفم‌ که‌ در اوايل‌ دهه‌ ‌1990‌ روسيه‌ موافقتنامه‌هايي‌ امضا کرد که‌ براي‌ آنها برخي‌ مسئولان‌ مي‌بايست‌ به‌ زندان‌ مي‌افتادند‌. اين‌ توافق‌ هيچ‌ سودي‌ ندارد‌ هيچ‌‌، اما شرکت‌ها قوانين‌ ما را نقض‌ کردند و اين‌ تقصير آنهاست‌‌ .

وي ادامه داد: گاز پروم‌ پيشنهادي‌ براي‌ اتحاد با تي‌ ان‌ کي‌ بي‌ پي‌ دريافت‌ کرده‌ بود اما پس‌ از بروز مشکلات‌ زيست‌ محيطي‌ گازپروم‌ اين‌ طرح‌ را با هشت‌ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري‌ نجات‌ داد.

در ادامه‌ اين‌ مصاحبه‌ روزنامه‌ فرانسوي‌ فيگارو از رئيس‌جمهور روسيه‌ پرسيد : شما به‌ نگراني‌هايي‌ در اروپا، در خصوص‌ مشارکت‌ روسيه‌ در سرمايهشرکت‌هاي‌ روسي‌ نظير اي‌ اي‌ دي‌ اس‌ چگونه‌ پاسخ‌ مي‌دهيد‌؟

پوتين‌ گفت‌: چرا بايد ترسيد‌ شرکت‌هاي‌ روسي‌ سرمايه‌هاي‌ لازم‌ را به‌ اروپا مي‌آورند. دزدي‌ که‌ نمي‌کنند‌ بلکه‌ کارآفريني‌ مي‌کنند‌. اگر قراردادهاي‌ سرمايه‌گذاري‌ امضا مي‌کرديم‌، تعدادي‌ از فرصت‌هاي‌ شغلي‌ در ايرباس‌ حفظ مي‌شد و مانع اخراج‌ گسترده‌ کارکنان‌ مي‌شديم‌. ما در حال‌ ايجاد شرکت‌هاي‌ بزرگ‌ هوانوردي‌ هستيم‌. مثلاً هواپيماي‌ بي‌ دوصد‌ توليد مي‌کنيم‌ که‌ دستگاه‌هايي‌ براي‌ مبارزه‌ با آتش‌سوزي‌ هستند.‌ چرا نبايد اين‌ هواپيماها در اروپا مورد استفاده‌ قرار گيرند‌؟ پوتين افزود: اگر اروپا ما را نمي‌خواهد ما به‌ سراغ‌ شركاي ديگري‌ خواهيم‌ رفت‌‌. اگر گازپروم‌ وارد شبکه‌هاي‌ توزيع گاز اروپا شود خودش‌ مايل‌ به‌ پر کردن‌ شبکه‌هاي‌ گاز نيز خواهد شد و من‌ نمي‌دانم‌ مشکل‌ کجا است‌. از ما به‌ علت‌ خط لوله‌ انتقال‌ گاز منطقه‌ بالتيک‌ انتقاد کرده‌اند.

ما پاسخ‌ داده‌ايم‌ که‌ اين‌ خط از عبور از برخي‌ از کشورها اجتناب‌ خواهد کرد، اما شيرهاي‌ گازمان‌ را نخواهيم‌ بست‌ بلکه‌ بر عکس‌ راه‌ انتقال‌ جديدي‌ ايجاد خواهد شد.

فيگارو گفت‌: گرهارد شرودر شما را دموکرات‌ ناب‌ توصيف‌ کرده‌است‌ آيا شما واقعاً دموکرات‌ هستيد‌؟

پوتين‌ پاسخ‌ داد: بله‌ البته‌‌ البته‌ که‌ من‌ دموکرات ناب‌ و مطلق‌ هستم‌‌، تراژدي‌ اين‌ است‌ که‌ من‌ تنها دموکرات‌ ناب‌ در جهان‌ هستم‌‌. به‌ آمريکا بنگريد‌‌ شکنجه‌هاي‌ وحشتناک‌‌ افراد بي‌سرپناه‌ گوانتانامو‌؛ به‌ اروپا بنگريد تظاهرات‌ خشونت‌آميز به‌ شدت‌ سرکوب‌ مي‌شود. حتي‌ اوکرايني‌ها نيز بي‌اعتبار شده‌اند و به‌ سوي‌ وحشت‌ پيش‌ مي‌روند‌. از هنگام‌ مرگ‌ گاندي‌ من‌ ديگر هيچ‌ هم‌صحبتي‌ پيدا نکرده‌ام‌.

فيگارو در آخرين‌ سؤال‌ پرسيد: شما پس‌ از آنکه‌ مردم‌ روسيه‌ در ماه مارچ آينده، رييس‌جمهور جديدي‌ تعيين‌ کردند، چه‌ مي‌کنيد‌ ؟

پوتين‌ پاسخ‌ داد‌ به‌ کار ادامه‌ خواهم‌ داد زيرا هنوز به‌ سن‌ بازنشستگي‌ نرسيده‌ام‌‌. ايده‌اي‌ براي‌ آنچه‌ انجام‌ خواهم‌ داد، دارم‌ اما براي‌ بيان‌ آن‌ هنوز زود است‌‌. همه‌ چيز به‌ نحوه‌ پيشرفت‌ روند سياسي‌ در اواخر امسال‌ و اوايل‌ سال‌ 2008 بستگي‌ دارد‌، چند گزينه‌ هم پيش‌ رو است‌‌‌‌.

 

 استفاده ازمنابع خبري .

 

 

 

 


June 24th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی